Visie en missie
Elke dag zetten duizenden leerkrachten zich met hart en ziel in om hun leerlingen het beste te bieden. Er zijn al veel stappen gezet, maar een pleidooi voor meer creativiteit, complexiteit en keuzevrijheid in het onderwijs is nog altijd op zijn plaats. Niet alleen omdat het voor kinderen het verschil kan maken tussen een gelukkige of een ongelukkige schooltijd, maar ook omdat wij als maatschappij het voorstellingsvermogen van deze kinderen hard nodig hebben om te kunnen anticiperen op de uitdagingen die ons wachten in de toekomst.
Midas Dekkers beschrijft in zijn boek “De Larf” wat er in zijn optiek gebeurt met kinderen als zij geen passend onderwijs krijgen: “Op school wordt de nieuwsgierigheid vermoord. Je krijgt er antwoord op vragen die je je nooit gesteld hebt en met de echte vragen blijf je zitten tot het vlammetje flakkert en dooft. Op school beschouwen ze je als een vat dat moet worden volgestampt, niet als een spons die zich vanzelf volzuigt. Het is bijna onmogelijk om een kind het leren te beletten, maar op school krijgen ze het voor elkaar.”
Dit is inderdaad wat wij vaak met jonge kinderen zien gebeuren, alle inzet en goede bedoelingen van scholen ten spijt. Maar wat is er dan met ons onderwijs aan de hand? Hoe kan het dat deze mismatch is ontstaan? Kijkt u alstublieft naar onderstaande filmpjes, waarin Sir Ken Robinson zijn gedachten laat gaan over deze vraag.